WYKŁAD CZWARTKOWY / Podciąć gardło słońcu. Dekolonialne surrealizmy z Karaibów
godz. 18.00
Prowadzenie: Dorota Jagoda Michalska
Wykład w Kinie MUZ, transmitowany on-line realizowany w ramach cyklu Wykładów Czwartkowych
Wykład poświęcony jest roli, jaką odegrał surrealizm na obszarze Karaibów, poczynając od okresu międzywojennego aż do współczesności. Poczynając od lat 30. awangardowi twórcy, tacy jak Aimé Césaire, Wilfredo Lam i Frantz Fanon, zwrócili się w stronę języka surrealistycznego aby zdiagnozować realia karaibskiej nowoczesności, naznaczone przez doświadczenia kolonializmu i zdeterminowane przez głębokie egzystencjalne pęknięcie, wokół którego jest zbudowana czarna tożsamość. Szerszym tłem wykładu będą współczesne badania i projekty wystawiennicze poświęcone historiom globalnego surrealizmu i jego związkom z anty/de-kolonialnymi dążeniami politycznymi.
bezpłatne wejściówki dostępne on-line i w kasie od 18 czerwca
Termin: czwartek, 20 czerwca, godz. 18.00
Czas trwania: ok. 75 minut
Miejsce zbiórki: Kino MUZ, Gmach Główny, wydarzenie transmitowane na Facebooku na profilu MNW
Dla kogo: dorośli i młodzież
Zasady udziału: bezpłatne wejściówki dostępne w kasie MNW i online od wtorku poprzedzającego spotkanie / liczba miejsc ograniczona
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych, pętla indukcyjna
Dorota Jagoda Michalska – historyczka sztuki, krytyczka i kuratorka. Ukończyła Uniwersytet Warszawski i Courtauld Institute of Art w Londynie. W 2023 obroniła doktorat na Uniwersytecie Oxfordzkim poświęcony relacjom między polską sztuką nowoczesną a warunkami peryferyjnego kapitalizmu. Jej teksty ukazały się m.in. w e-flux, „Afterall”, „ArtMargins”, „Post. Moma”, a także w katalogach Biennale w Wenecji, Biennale w Pradze i Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Współredaktorka książki poświęconej sztuce i kolonialności w Europie Wschodniej, która ukaże się w wydawnictwie Routledge na początku 2025 roku.
___
Wifredo Lam, Elegua (Elegia), 1959, mumok – Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Wiedeń © Succession Wifredo Lam, ADAGP, Paris, 2024