KURS HISTORII SZTUKI / Od Botticellego do Mondriana – inspiracje malarstwem europejskim w świecie haute couture
godz. 17.30
wykład Moniki Przypkowskiej w ramach kursu historii sztuki Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej
Świat mody już od dawna pretenduje do miana sztuki. Tematem wykładu nie będzie jednak obrona tezy, iż oba światy są tożsame. Nie brnąc w żmudne i jałowe spory przedstawiające argumenty za i przeciw, przyjrzymy się kilku kolekcjom słynnych projektantów haute couture XX i XXI wieku, które w interesujący, a czasem zaskakujący sposób inspirowane były światem sztuki dawnej.
Kino MUZ / karnet roczny lub bilet wykładowy / ok. 75–90 min
Monika Przypkowska – historyk sztuki. Od 1996 roku współpracuje z działem oświatowym Zamku Królewskiego w Warszawie, prowadzi wykłady z historii sztuki dla warszawskich uniwersytetów trzeciego wieku oraz zajęcia z Młodzieżową Akademią Artystyczną. Autorka artykułów o modzie.
Ilustracja: Piet Mondrian, "Kompozycja nr II w czerwieni, błękicie i żółci", 1930, Gemeentemuseum Den Haag.
KURS HISTORII SZTUKI / Przełom, kontynuacja czy dialog? Sztuka XX i XXI wieku w kontekście sztuki dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie (2016/2017)
Pablo Picasso powiedział kiedyś, że „dobrzy artyści kopiują, wielcy kradną”. W tym roku akademickim postanowiliśmy sprawdzić, co i komu ukradł Pablo Picasso oraz inni wielcy artyści XX i XXI wieku. Zaprezentujemy sztukę nowoczesną i współczesną oraz jej relacje z twórczością dawnych mistrzów. Omówimy zarówno malarstwo i rzeźbę, jak również architekturę, fotografię, wzornictwo, plakat i modę.
Podczas dwudziestu dziewięciu spotkań przedstawimy inspiracje takich twórców jak Wassily Kandinsky, Andy Warhol i Christian Dior. Spotkania poprowadzą wykładowcy uniwersyteccy, kuratorzy i pracownicy muzeów, nauczyciele i egzaminatorzy maturalni, historycy sztuki oraz artyści. Zapraszamy wszystkich pragnących zrozumieć artystyczny język XX i XXI wieku, rozpocząć przygodę ze sztuką i pogłębić posiadaną wiedzę.
Więcej informacji nt. warunków uczestnictwa i programu cyklu.