KINO LETNIE | "Surrealizm w kinie letnim " / Daaaaaali!
godz. 21.00
seans filmowy z cyklu Surrealizm w kinie letnim
Daaaaaali! / reż. Quentin Dupieux / Francja 2023
Quentin Dupieux zyskał międzynarodową sławę, reżyserując film o morderczej oponie, a przez następną dekadę kpił ze wszystkich i ze wszystkiego: gigantycznych much i superbohaterów, przekładając klisze popkultury w postmodernistyczne majstersztyki. Jego filmy przypominają bardziej dzieła klasyków surrealizmu niż hollywoodzkie kino. Nic więc dziwnego, że Daaaaaali! wydaje się być filmem, który Dupieux musiał nakręcić. „Prawdziwy, fałszywy film biograficzny” jest onirycznym hołdem złożonym dwóm najbardziej rozpoznawalnym surrealistom XX wieku: Salvadorowi Dalemu i Luisowi Buñuelowi. Pozornie to opowieść o dziennikarce próbującej przeprowadzić wywiad z ekscentrycznym malarzem, trudno nie zauważyć jednak, że film czerpie swoją strukturę dramaturgiczną z Dyskretnego uroku burżuazji Buñuela. Tak jak u Buñuela grupa głodnych gości nie może zjeść kolacji, jako że przerywa ją strumień surrealistycznych przeszkód, tak oczywiste jest, że wywiad nigdy się nie wydarzy. Nie jest to spoiler, ponieważ od początku jasne jest, że jest to jedyne możliwe zakończenie. A w międzyczasie ekranowa historia zapętla się i gmatwa, jakby ulegała kaprysom chimerycznego malarza o ekscentrycznych wąsach.
Źródło: materiały dystrybutora
Termin: czwartek, 8 sierpnia 2024, godz. 21.00
Miejsce: Dziedziniec Lorentza, Gmach Główny MNW / w razie deszczu seans zostanie przeniesiony do Kina MUZ w Gmachu Głównym MNW
Dla kogo: młodzież, dorośli, seniorzy
Zasady udziału: wstęp bezpłatny
seans filmowy z cyklu Surrealizm w kinie letnim, realizowany we współpracy z Instytutem Francuskim
Cały cykl jest realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty.
Kuratorka: Ewa Szabłowska
Surrealizm w kinie letnim
W tegorocznym kinie letnim podążymy śladem surrealistów! Nie będzie to podróż liniowa, przedstawiająca historię filmowego surrealizmu, lecz mozaika złożona z filmów, które choć odległe od siebie czasowo i geograficznie, są rezultatem surrealistycznej postawy i nieokiełzanej wyobraźni ich twórców. Prawdziwe przygody i prawdziwe kino zaczynają się wtedy, gdy radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją bezpieczeństwa i filmową rutyną.
Surrealizm zawsze dotyczy raczej odlotów niż przylotów – pisze Michael Richardson w książce Surrealism and Cinema – a surrealistyczne kino bardzo często zostaje nierozpoznane albo zredukowane do stylu, tematu albo pewnych koncepcji, które w popularnym rozumieniu i potocznym języku określamy jako surrealistyczne. Najczęściej chodzi o przymiotnik „fantastyczny” lub „niesamowity”. Tymczasem surrealistyczne filmy nie mogą być definiowane przez styl czy formę, ale raczej jako rezultaty praktyki surrealistycznej, której istotą jest badanie połączeń i punktów styku pomiędzy różnymi sferami egzystencji oraz skupienie nie na obiektach, scenerii lub postaciach, lecz relacjach między nimi. Surrealizm to ruch w kierunku wolności! Konsekwentna odmowa zafiksowania znaczeń, otwartość na eksperymenty, których rezultaty są nieprzewidywalne, rewolucyjny zapał, by skruszyć skostniałe normy. A od początków swego istnienia surrealizm opierał się na kolektywnych działaniach artystów i wspólnotach podobnie myślących i czujących osób. Nic więc dziwnego, że w programie letniego kina znajduje się aż tyle metaopowieści, w których grasują duchy artystów i powidoki dzieł z przeszłości. Surrealizm w kinie letnim to przegląd filmowych łamigłówek, podwójnych tożsamości, anagramów i niespodzianek.
___
Ilustracja: kadr z filmu, materiały dystrybutora