Wernisaż wystawy: Rzeźby ogrodowe. Hanna Rechowicz, Bolesław i Maria Cybisowie
Zespół betonowych rzeźb Bolesława (1895‒1957) i Marii (1906‒1958) Cybisów pochodzi z ich prywatnego ogrodu na Placówce, na warszawskich Bielanach. Po powrocie z podróży do Włoch i Afryki Północnej, którą odbyli w 1930 roku razem z Janem Zamoyskim, malarz i ceramiczka wykonali na własny użytek ponad dwadzieścia pełnoplastycznych realizacji. Rozbudzona podróżą wyobraźnia, a w przypadku Bolesława pewnie i wspomnienia z trzyletniej pracy w Stambule w młodzieńczych latach (1920‒1923) zaowocowały cyklem obrazów Afrykanek oraz serią rzeźb łączących egzotyczne i europejskie motywy: od płaskorzeźbionej cembrowiny i kamiennych płyt o roślinnych motywach po przyścienne dwumetrowe akty kobiet o egzotycznych rysach, barana dźwigającego mozaikową kolumnę z kapitelem zdobionym dziewczęcymi, elfickimi twarzami i korowód roztańczonych putt. Maria i Bolesław Cybisowie opuścili swój ogród na Placówce w 1939 roku. Wiosną wyjechali na wystawę światową do Nowego Jorku, gdzie zastała ich wojna, a ogrodem na Placówce zaopiekowała się rodzina. W 1974 roku, ponad piętnaście lat po śmierci artystów, warszawska posesja Cybisów została przeznaczona pod budowę nowego Zakładu Przetwórni Miedzi, późniejszej Walcowni Metali Warszawa, a rzeźby przekazano pod opiekę Muzeum Narodowego w Warszawie. Od tego czasu do 2010 roku były przechowywane na zamkniętym wówczas Dziedzińcu Lorentza, mieszczącym się przy Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Warszawie. Rzeźby udostępniono publiczności jedynie podczas monograficznej wystawy malarza w 2002 roku. Osiem lat później przewieziono je do Królikarni.
Hania zawsze zacierała granicę między sztuką użytkową a sztuką „czystą”, wraz z mężem wręcz „znosiła sztukę”, czyli rozdział pomiędzy nią a światem (jak u Hegla), pochłonięta estetyką podporządkowała jej politykę. Na co dzień wykorzystywała poetykę informel czy strategię dadaistów i surrealistów, a fragmenty tego świata możemy dziś podziwiać w Królikarni. — tak o wystawie pisze Max Cegielski, autor książki Mozaika. Śladami Rechowiczów.
Prace archiwalne: Hanna i Gabriel Rechowiczowie
Projekt aranżacji parkowej: Hanna Rechowicz i Jan Strumiłło
Wykonanie makiet i scenografia wystawy: Hanna Rechowicz i Bazyli Piątkowski
Kuratorka: Katarzyna Kucharska-Hornung
Projekt graficzny: Anna Piwowar
Wystawa "Rzeźby ogrodowe. Hanna Rechowicz, Bolesław i Maria Cybisowie" jest otwarta do 23 października 2016.
Wstęp wolny.