AKADEMIA POLSKIEGO FILMU / Wojciech Jerzy Has – „Rozstanie” (1960)
godz. 17.00
projekcja filmu i wykład dr Pauliny Kwiatkowskiej
„Rozstanie” 1960
"Rozstanie" jest czymś więcej niż sentymentalnym melodramatem, na co wygląda na pierwszy rzut oka. Jest to studium czasu, przemijania, zrywania związków człowieka z przeszłością i powstawania, rodzenia się nowych możliwości, nowych związków, o ile człowiek czuje się na siłach, aby je akceptować" – pisał jeden z krytyków po premierze czwartego filmu Wojciecha Jerzego Hasa.
Kino MUZ / obowiązuje karnet semestralny lub bilet na seans / liczba miejsc ograniczona
Poprzednie ("Pętla", "Pożegnania" i "Wspólny pokój") wyrobiły reżyserowi opinię znakomitego "psychologa ekranu", specjalisty od budowania poetyckiego klimatu, chętnie opowiadającego o ludziach, funkcjonujących na marginesie życia, z trudem odnajdujących swoje miejsce w rzeczywistości, często duchowo okaleczonych. Dał się też Has poznać jako wrażliwy interpretator prozy Marka Hłaski ("Pętla"), Stanisława Dygata ("Pożegnania") i Zbigniewa Uniłowskiego ("Wspólny pokój"). To zamiłowanie do przenoszenia literatury na ekran ujawniło się także w "Rozstaniu", które jest adaptacją noweli Jadwigi Żylińskiej.
Główną bohaterką filmu jest aktorka Magdalena, wracająca po latach do rodzinnego miasteczka. Pretekstem do tej sentymentalnej podróży w przeszłość jest pogrzeb dziadka i spadek, który ma otrzymać. Na miejscu bohaterka przekonuje się, że idealizowana kraina młodości wygląda wręcz żałośnie. Magdalena nie potrafi nawiązać kontaktu z bliskimi niegdyś ludźmi, którzy wydają jej się śmieszni i zupełnie nieprzystający do nowych czasów. W miejscach niegdyś bliskich sercu czuje się obco i nieswojo. Nęcona matrymonialnymi propozycjami ze strony miejscowego mecenasa, zrozumienie i namiastkę uczucia znajduje tylko u przypadkiem poznanego w pociągu chłopaka imieniem Olek. Jednak mimo spędzonej wspólnie z nim nocy, postanawia wyjechać.
"Rozstania", choć stylistycznie nie odbiega zbytnio od poprzednich i kilku następnych ("Jak być kochaną") filmów Hasa, krytyka nie zaliczyła do najlepszych utworów reżysera. Z uznaniem spotkało się jednak aktorstwo. Dobre recenzje zebrali zwłaszcza Lidia Wysocka jako Magdalena, stojący wówczas na progu kariery Władysław Kowalski jako Olek oraz Gustaw Holoubek w roli mecenasa Rennerta. Ozdobą ścieżki dźwiękowej jest ballada śpiewana przez bardzo wówczas popularną Sławę Przybylską, która współpracowała z Hasem już przy "Pożegnaniach".
[źródło: www.filmpolski.pl; za: [@] www.akademiafilmupolskiego.pl]
AKADEMIA POLSKIEGO FILMU / Obrazy Wojciecha Jerzego Hasa
Obrazy Wojciecha Jerzego Hasa to kolejny kurs w ramach Akademii Polskiego Filmu w Kinie MUZ (po Malarstwie w filmach Andrzeja Wajdy) poświęcony związkom filmu i sztuk plastycznych. W programie są wszystkie filmy fabularne Wojciecha Jerzego Hasa, ułożone w porządku chronologicznym – od „Pętli” (1957) do „Niezwykłej podróży Baltazara Kobera” (1988). Reżyser nakręcił ich czternaście.
Wojciech Jerzy Has był artystą plastykiem z pierwszego wykształcenia, studiował grafikę i malarstwo. „Gdyby Wojciech Has został malarzem, byłby zapewne nadrealistą. Odrysowywałby stare przedmioty z całym ich realnym uposażeniem i zderzałby je w nieoczekiwanych układach" – pisał o nim Aleksander Jackiewicz.
Karnety:
Karnet na semestr – 190 zł
Bilet na jedne zajęcia – 19 zł
Sprzedaż prowadzi kasa Muzeum Narodowego w Warszawie
tel. 22 621 10 31
-----
Na ilustracji: Pawlikowski Adam, Krawczyńska Danutaw, filmie „Rozstanie" w reż. Wojciecha Jerzego Hasa, 1960 r., źródło: Fototeka FN