ROZMOWA PANELOWA / Kobiece narracje: surrealizm
spotkanie towarzyszące wystawie „Surrealizm. Inne mity”
Rozmowa realizowana we współpracy z magazynem „Mint”
O kobietach surrealistkach mówi się dziś coraz głośniej, rzucając tym samym nowe światło na prąd w sztuce, który – w przeciwieństwie do innych wielkich „izmów” XX wieku – ma dziś wciąż wielkie znaczenie nie tylko dla badaczy i badaczek, ale też współczesnych twórców i twórczyń. O wątkach feministycznych w sztuce surrealizmu porozmawiamy z kuratorką wystawy „Surrealizm. Inne mity” Hanną Doroszuk, profesor Marią Poprzecką i artystką Agnieszką Brzeżańską. Debatę pod patronatem magazynu „Mint” poprowadzi redaktor naczelny pisma Aleksander Hudzik.
Uczestnicy rozmowy:
Agnieszka Brzeżańska – studiowała na ASP w Gdańsku i Warszawie w Pracowni Malarstwa prof. Stefana Gierowskiego oraz na Tokyo National University of Fine Art and Music w ramach Stypendium Rządu Japońskiego. Jej twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, fotografię, film, ceramikę i inne media. Brzeżańska sięga przy tym po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne.
Hanna Doroszuk – historyczka sztuki, kuratorka, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego (studia ze specjalizacją kuratorską). Pod kierownictwem dr hab. Iwony Luby na Uniwersytecie Warszawskim przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą projektowania wystaw w Polsce w latach 1945–1954. Zajmuje się sztuką nowoczesną, szczególnie lat 40. oraz 50. i współczesną oraz historią wystawiennictwa. Z Muzeum Narodowym w Warszawie związana od 2016 roku.
Aleksander Hudzik – dziennikarz zajmujący się kulturą. Przez lata związany z redakcją tygodnika „Newsweek Polska”, „Vogue Polska”, „Notes na 6 Tygodni” „Forbes Women”, „Dwutygodnik”, „K Mag”, „Przekrój”, „Esquire” i „Aktivist”. Współautor tekstów w książkach My Art Guide, Polski Street Art i w przewodniku About Polska.
Maria Poprzęcka – historyczka i krytyczka sztuki, profesorka zwyczajna na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się głównie sztuką nowoczesną, migracjami obrazów, ich „długim trwaniem”, związkami sztuk wizualnych z innymi dziedzinami twórczości. Jest autorką wielu książek, m.in. Uczta bogiń. Kobiety, życie i sztuka (2012), Inne obrazy. Oko – widzenie – sztuka. Od Albertiego do Duchampa (2008), Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka (2020).
Termin: piątek, 5 lipca, godz. 20.15
Czas trwania: ok. 60 minut
Miejsce zbiórki: Gmach Główny MNW / wydarzenie na podeście przed wystawą czasową
Zasady udziału: udział możliwy w ramach biletu wstępu do MNW / nie obowiązują wcześniejsze zapisy / liczba miejsc ograniczona
Dostępność wydarzenia: brak barier architektonicznych, pętla indukcyjna
___
Urszula Broll, Kompozycja – Trip, 1967, Muzeum Narodowe w Warszawie.